Puterea Prezentului

 

Traducere din limba engleza de MONA – DIANA CHIRVASIU

Bucuresti, 2009

 

  • ECKHART TOLLE este considerat unul dintre cei mai orginali si mai inspirati calauzitori spirituali ai timpului nostru. S-a nascut in Germania, unde si-a petrecut primii treisprezece ani din viata. Dupa ce a absolvit Universitatea din Londra, a devenit cercetatorsi indrumatorla Universitatea Cambridge. La 29 de ani, in urma unei transformari spirituale profunde, vechea sa identitate a fost literalmente dizolvata si viata i s-a schimbat radical. Urmatorii ani si i-a dedicat intelegerii, integrarii si aprofundarii acestei transformari, care a marcat inceputul unei pasionante experiente spirituale. Eckhart Tolle nu s-a aliniat niciunei traditii sau religii, dar nici nu a respins vreuna. Invataturile sale transmit un mesaj simplu si in acelasi timp profund, cu claritatea si simplitatea vechilor maestri spirituali: exista o cale catre eliberarea de suferinta si dobandirea pacii interioare.
  • De acelasi autor , la Curtea Veche Publishing au mai aparut Puterea prezentului ( 2004), Un Pamant nou ( 2008) si Linistea vorbeste ( 2009).

 

Inceputul libertatii e intelegerea faptului ca nu sunteti ” ganditorul”. In momentul in care incepeti sa observati ganditorul, un nivel superior de constiinta devine activ. Atunci incepeti sa va dati seama ca in spatele gandului se afla o dimensiune vasta de inteligenta si ca gandul nu reprezinta decat un minuscul aspect al acestei inteligente. Va dati seama de asemenea ca toate lucrurile care conteaza cu adevarat – frumusetea, dragostea, creativitatea, bucuria, pacea interioara – izvorasc de dincolo de minte.

Ati inceput sa va treziti.

 

INTRODUCERE

 

De cand a fost publicata pentru intaia oara, in 1997, Puterea prezentului a influentat deja constiinta colectiva a planetei mai mult decat mi-as fi putut vreodata imagina. A fost tradusa in cincisprezece limbi si primesc in fiecare zi mesaje de la cititori din toata lumea care imi spun ca vietile lor s-au schimbat dupa ce au intrat in contact cu nvataturile cuprinse in ea.

Desi efectele nebuniei mintii egocentrice sunt inca vizibile peste tot, apare ceva nou. Niciodata nu au mai fost atat de multi oameni pregatiti sa sparga tiparele colective ale mintii, care au tinut omenirea in captivitatea suferintei din timpuri imemoriale. Apare o noua stare de constiinta. Am suferit destul! Aceasta noua stare apare chiar in aceasta clipa, in timp ce tineti aceasta carte in maini si cititi randurile ce vorbesc despre posibilitatea trairii unei vieti eliberate, in care nu mai provocati suferinta, nici dumneavoastra insiva, nici celorlalti.

Multi dintre cititorii care mi-au scris si-au exprimat dorinta ca aspectele practice ale invataturilor cuprinse in Puterea prezentului sa le fie prezentate intr-un format mai accesibil, pentru a le putea folosi in viata lor de zi cu zi. Aceasta cerere a constituit imboldul pentru a scrie cartea de fata.

Pe langa exercitii si practici, aceasta carte mai contine si scurte pasaje din prima lucrare, care pot reaminti cateva idei si concepte ce pot deveni notiuni de baza pentru asimilarea in viata de zi cu zi a invataturilor esentiale.

Multe dintre aceste pasaje sunt deosebit de potrivite pentru o lectura meditativa. Cand practici lectura meditativa, nu o faci in primul rand pentru a acumula noi informatii, ci pentru a intra intr-o noua stare de constiinta in timp ce citesti. De aceea poti reciti de multe ori acelasi pasaj si de fiecare data il vei simti proaspat si nou. Numai cuvintele care sunt scrise sau rostite din starea de prezenta au aceasta putere transformatoare, care este puterea de a trezi prezenta in cititor.

Cel mai bine este ca aceste pasaje sa fie citite incet. De multe ori veti dori sa va opriti si sa va acordati un moment de reflectie sau de liniste. Alteori puteti pur si simplu sa deschideti cartea la intamplare si sa cititi cateva randuri.

Pentru cititorii care s-au simtit descurajati sau coplesiti de Puterea Prezentului, aceasta carte poate servi ca introducere.

Eckhart Tolle

9 iulie 2001

 

 

 

 

 

 

Partea 1

CUM ACCEDEM LA

PUTEREA PREZENTULUI

 

Cand constiinta va este indreptata in afara, apar mintea si lumea.

Cand este indreptata inauntru, isi recunoaste propria Sursa si se intoarce acasa in Nemanifestat.

 

CAPITOLUL 1

Fiinta si iluminarea

 

 

 

In spatele miriadelor de forme de viata care sunt supuse nasterii si mortii exista Singura Viata, eterna si omniprezenta. Multi oameni folosesc cuvantul Dumnezeu pentru a o descrie; eu o numesc adesea Fiinta. Cuvantul Fiinta nu explica nimic, dar nici cuvantul Dumnezeu nu o face. Fiinta are totusi avantajul de a fi un concept deschis. Nu reduce infinitul invizibil la o entitate finita. Ne este imposibil sa o reducem la o imagine mentala. Nimeni nu si-o poate revendica in exclusivitate. Este propria dumneavoastra prezenta si va este imediat accesibila sub forma propriului dumneavoastra sentiment de prezenta. Asa ca e numai un foarte mic pas de la cuvantul Fiinta pana la experienta Fiintei.

FIINTA NU SE AFLA DOAR DINCOLO , CI SI INAUNTRUL fiecarei forme de viata, ca esenta invizibila si indestructibila. Ceea ce inseamna ca va este accesibila acum sub forma celui mai intim sine al dumneavoastra, a adevaratei dumneavoastra naturi. Dar nu cautati sa o cuprindeti cu mintea. Nu incercati sa o intelegeti.   Ea poate fi cunoscuta numai cand mintea e tacuta. Cand esti prezent, cand atentia iti este indreptata total si intens asupra momentului Prezent, Fiinta poate fi simtita, dar nu poate fi niciodata inteleasa mental.

A regasi constiinta Fiintei si a ramane in acea stare de „desavarsire a simtirii”inseamna iluminare. Cuvantul iluminare duce cu gandul la o realizare supraomeneasca, iar egoul vrea sa perpetueze aceasta idee; dar iluminarea este pur si simplu starea dumneavoastra naturala de a trai in unitate totala cu Fiinta. Este o stare de conectare la ceva incomensurabil si indestructibil, la ceva care, aproape paradoxal, va reprezinta in esenta pe dumneavoastra, si totusi cu mult mai mult. Este regasirea adevaratei naturi dincolo de nume si forma.

Incapacitatea de a simti aceasta conectare da nastere iluziei separarii –  a celei scindari interioare si a separarii de lumea inconjuratoare. Atunci te percepi, constient sau inconstient, ca pe un fragment izolat. Apare frica, iar conflictele interioare si exterioare devin regula.

Cel mai mare obstacol in calea trairii acestei conectari este identificarea cu mintea, care face ca gandul sa devina compulsiv. A nu fi in stare sa te opresti din gandit e o boalacumplita, dar nu ne dam seama de acest lucru pentru ca aproape toata lumea sufera de ea, asa ca o consideram ceva firesc. Acest neincetat zgomot mental ne impiedica sa gasim lumea linistii interioare care este inseparabila de Fiinta si , de asemenea, creeaza un sine fals, care arunca o umbra de frica si suferinta.

Identificarea cu mintea creeaza un ecran opac de concepte, etichete, imagini, cuvinte, judecati si definitii care blocheaza orice relatie autentica. Creeaza scindare interioara, se interpune intre dumneavoastra si ceilalti oameni, intre dumneavoastra si natura, intre dumneavoastra si Dumnezeu. Ecranul de ganduri creeaza iluzia separarii, iluzia ca existati separat de „celalalt”. Uitati atunci faptul esential ca, dincolo de aparenta fizica si de diferitele forme, sunteti una cu tot ce exista.

Mintea reprezinta un instrument minunat daca este folosita corect. Insa, folosita gresit, devine foarte distructiva. Pentru o exprimare mai exacta, nu este vorba de faptul ca va folositi gresit mintea – de obicei n-o folositi deloc. Ea va foloseste pe dumneavoastra. Aceasta este boala. Credeti ca sunteti mintea dumneavoastra. Este o iluzie. Instrumentul a pus stapanire pe dumneavoastra. Este aproape ca si cum ati fi posedat fara sa o stiti, si in felul acesta credeti ca sunteti entitatea care va poseda.

INCEPUTUL LIBERTATII e intelegerea faptului ca nu sunteti „ganditorul”. In momentul in care incepeti sa observati ganditorul, un nivel superior de constiinta devine activ. Atunci incepeti sa va dati seama ca in spatele gandului se afla o dimensiune vasta de inteligenta si ca gandul nu reprezinta decat un minuscul aspect al acestei inteligente. Va mai dati seama ca toate lucrurile care conteaza cu adevarat – frumusetea, dragostea, creativitatea, bucuria, pacea interioara – izvorasc de dincolo de minte.  Ati inceput sa va treziti.

 

Eliberarea de minte

 

Vestea cea buna e ca va puteti elibera de minte. Aceasta este singura eliberare autentica. Puteti face primul pas chiar acum.

INCEPETI PRIN A VA ASCULTA VOCEA INTERIOARA cat de des puteti. acordati atentie in mod special tiparelor repetitive de gandire, acelor benzi de magnetofon care se tot repeta in capul dumneavoastra probabil de ani intregi. La acest lucru ma refer cand vorbesc de „observarea ganditorului”. Un alt mod de a o spune este: Ascultati vocea din capul dumneavoastra, fiti acolo ca martor prezent. Cand ascultati acea voce, ascultati-o in mod impartial. Ceea ce inseamna sa nu o judecati. Nu judecati si nu condamnati ce auziti, pentru ca aceasta ar insemna ca aceeasi voce a intrat din nou, pe usa din spate. Si curand veti intelege: Exista vocea, iar eu sunt aici, ascultand-o, observand-o. Constientizarea sentimentului de eu sunt, acest sentiment al propriei prezente, nu este un gand. El izvoraste de dincolo de minte.

Si astfel, atunci cand ascultati un gand, nu sunteti constient numai de gand, ci si de propria prezenta ca martor al gandului. Asa apare o noua dimensiune a constiintei.

IN TIMP CE VA ASCULTATI GANDUL, simtiti o prezenta constienta – sinele dumneavoastra profund – , ca si cum s-ar afla in spatele sau dedesuptul gandului. Atunci gandul isi pierde puterea asupra dumneavoastra si isi pierde cu repeziciune din intensitate, pentru ca nu il mai incarcati cu energie prin identificarea cu el. Acesta este inceputul sfarsitului gandirii involuntare si compulsive. Cand cedeaza, veti simti o discontinuitate in fluxul mental – un hiat al nonmintii. La inceput aceste intreruperi vor fi de scurta durata, poate de cateva secunde, dar treptat vor deveni mai lungi. Cand apar astfel de intreruperi, veti simti o anumita liniste si pace interioara. Acesta este inceputul starii naturale de traire a unitatii cu Fiinta, sentiment ce este adesea ascuns de catre minte. Prin exercitiu, acest sentiment de liniste si pace devine mai adanc. De fapt, profunzimea lui nu are limite. Veti simti de asemenea cum un sentiment subtil de bucurie va invadeaza, izvorand din interior: bucuria Fiintei.

In aceasta stare de conectare interioara sunteti mult mai alert, mult mai treaz decat in starea de identificare cu mintea. Sunteti pe deplin prezent. Acest lucru mareste si frecventa vibratiei campului energetic care da viata corpului fizic. Pe masura ce patrundeti mai adanc in aceasta dimensiune a nonmintii, cum i se spune uneori in Orient, atingeti starea de constienta pura. In aceasta stare va simtiti propria prezenta cu o asemenea intensitate si bucurie, incat orice gand, orice emotie, trupul fizic precum  si intreaga lume exterioara devin relativ lipsite de importanta cumparativ cu trairea. Si totusi nu este o stare egoista, ci chiar opusul ei. Va aduce dincolo de ceea ce pana acum ati considerat a fi „propriul sine”. Aceasta prezenta este, in esenta, ceea ce sunteti si , in acelasi timp, inimaginabil mai mult.

IN LOC SA „OBSERVATI GANDITORUL„, puteti crea un hiat in fluxul mental indreptandu-va pur si simplu intreaga atentie asupra clipei Acum. Deveniti intens constient de momentul prezent.

Acesta este un lucru care aduce o adanca satisfactie. In acest fel retrageti constiinta din activitatea mintii si creati un interval al nonmintii in care sunteti extrem de alert si constient, dar fara a gandi. Aceasta este esenta meditatiei.

IN VIATA DE ZI CU ZI puteti exersa prin a va opri asupra oricarei activitati de rutina, care de obicei inseamna doar un mod de a atinge un scop si de a-i acorda intreaga dumneavoastra atentie, astfel incat activitatea insasi sa devina scopul. De exemplu, de fiecare data cand urcati sau coborati scarile, acasa sau la locul de munca, observati indeaproape fiecare pas, fiecare miscare, chiar si propria respiratie. Fiti total prezent. Sau cand va spalati pe maini, fiti atent la toate perceptiile senzoriale asociate acestei activitati: sunetul apei si felul in care o simtiti, miscarile mainilor, mirosul sapunului s.a.m.d.

Singurul pas esential al calatoriei dumneavoastra spre iluminare este acesta: Invatati sa nu va mai identificati cu mintea dumneavoastra. De fiecare data cand creati o pauza in fluxul mental, lumina constiintei devine mai puternica. Intr-o zi s-ar putea sa va surprindeti zambindu-i vocii din capul dumneavoastra, asa cum zambiti la poznele unui copil. Ceea ce inseamna ca nu va mai luati atat de in serios constinutul mintii, pentru ca sentimentul dumneavoastra de sine nu mai depinde de acesta.

Iluminarea: depasirea gandului

Odata cu maturizarea, va formati o imagine mentaladespre cine sunteti, bazata pe conditionarea dumneavoastra personala si culturala. Putem numi aceasta identitate fantomatica  „ego”. El consta in activitatea mintii si poate fi perpetuat numai printr-o gandire continua. Termenul ego are semnificatii diferite pentru diferiti oameni, dar, in sensul in care il folosesc eu aici, inseamna un sine fals creat de identificarea inconstienta cu mintea. Pentru ego, momentul prezent abia daca exista. Numai trecutul si viitorul sunt considerate importante. Aceasta inversare totala a adevarului este responsabila pentru disfunctionalitatea mintii sub influenta sinelui fals. Sinele fals este mereu preocupat de mentinerea in viata a trecutului, caci cine mai sunteti fara trecut? Se proiecteaza necontenit in viitor pentru a-si asigura o continua supravietuire si a cauta acolo o anumita eliberare sau implinire. Si spune: „Intr-o zi, cand se va intampla cutare lucru, imi va fi bine, voi fi fericit si impaca.”  Chiar si cazul in care egoul pare a fi preocupat de prezent, ceea ce percepe nu este prezentul – are o perceptie absolut falsa, pentru ca il priveste prin ochii trecutului. Sau reduce prezentul la un mod de  a atinge un scop, un scop care se afla intotdeauna intr-un viitor proiectat de minte. observati-va mintea si veti vedea ca asa functioneaza.

Momentul prezent detine cheia eliberarii. Dar nu puteti gasi momentul prezent atat timp cat sunteti chiar mintea dumneavoastra. Iluminarea inseamna depasirea gandului. In starea de iluminare, gandirea e in continuare folosita atunci cand este necesara, dar cu mult mai multa atentie si intr-un mod mult mai eficient decat inainte. O folositi i cea mai mare parte in scopuri practice, dar sunteti liber de dialogul intern involuntar si aveti liniste interioara. Cand va folositi mintea, si mai ales atunci cand e nevoie de o solutie creativa, alternati la fiecare cateva minute gandirea cu linistea, activitatea mentala cu tacerea mintii. Tacerea mintii este constiinta fara gand. Numai in acest fel este posibila gandirea creativa, pentru c doar asa are gandul putere reala. Gandul singur, lipsit de conectarea la dimensiunea vasta a constiintei, devine sterp, nebunesc, distructiv.

Emotia:

Reactia corpului la activitatea mintii

Mintea, in sensul in care folosesc eu acest cuvant, nu se refera numai la gand. Ea include si emotiile, precum si toate tiparele mental-emotionale de reactie inconstienta. Emotia aoare in locul unde mintea si corpul se intalnesc. Este reactia corpuluila activitatea mentala sau, am mai putea, o reflectare a mintii in corp. Cu cat va identificati mai mult cu gandirea , preferintele si aversiunile, cu judecatile si interpretarile dumneavoastra –cu alte cuvinte, cu cat sunteti mai putin prezent ca si constiinta-martor – , cu atat mai puternica va fi incarcatura emotionala , indiferent daca sunteti sau nu constient de aceasta. Daca nu va puteti simti emotiile, daca sunteti rupt de ele, le veti trai pana la urmala nivel pur fizic, ca pe o problemafizica sau ca pe un simptom.

DACA AVETI DIFICULTATI IN A VA SIMTI EMOTIILE, incepeti prin a va concentra atentia asupra campului energetic intern al corpului dumneavoastra. Simtiti-va corpul din interior. In acest fel veti intra in contact cu emotiile dumneavoastra. Daca doriti cu adevarat sa va cunoasteti mintea, corpul va va oferi intotdeauna o reflectare corecta, asa ca observati-va emotia sau, mai degraba, simtiti-o in corp. Daca intre minte si emotie exista un aparent conflict, gandul este minciuna, iar emotia adevarul. Nu este adevarul ultim despre cine sunteti, ci adevarul relativ despre starea mintii dumneavoastra in momentul respectiv. Poate ca inca nu veti putea constientiza sub forma gandurilor activitatea mentala inconstienta, dar ea va fi mereu reflectata in corp sub forma unei emotii, iar de emotie puteti deveni constient.  Observarea unei emotii in acest mod este, in esenta, acelasi lucru cu ascultarea sau observarea gandului, asa cum am aratat mai devreme. Singura diferenta este ca, pe cand gandul se afla in minte, emotia are o puternica componenta fizica si va fi simtita in primul rand in corp. Puteti atunci permite emotiei sa existe, fara a fi insa controlat de ea. nu mai sunteti emotia, sunteti martorul, prezenta observatoare.

Daca puneti acest exercitiu in practica, tot ceea ce este inconstient in dumneavoastra va fi adus in lumina constiintei.

OBISNUITI-VA SA VA INTREBATI: Ce se intampla in mine in acest moment? Intrebarea va va indica directia corecta. Dar nu analizati, observati numai. Concentrati-va atentia spre interior. Simtiti energia emotiei. Daca nu exista nici o emotie, indreptati-va atentia mai adanc in campulenergetic interior al corpului dumneavoastra. Este poarta catre Fiinta.

 

CAPITOLUL 2

Originea fricii

Starea psihologica de frica e independenta de orice pericol concret si imediat. Se manifesta in multe forme:  disconfort, ingrijorare, anxietate, nervozitate, incordare, groaza, fobie, s.a.m.d. Acest tip de frica psihologica e intotdeauna legat de ceva ce ar putea sa se intample, si nu de ceva care se intampla in clipa de fata. Dumneavoastra va aflati in „acum si aici”, in timp ce mintea dumneavoastra se afla in viitor. Acest lucru creeaza o prapastie de anxietate. Si daca v-ati identificat cu mintea si ati pierdut contactul cu puterea si simplitatea clipei Acum, sentimentul de anxietate va va insoti constant. Puteti face oricand fata momentului prezent, dar nu puteti face fata unui lucru care este numai o proiectie a mintii – nu puteti face fata viitorului. Mai mult decat atat, cat timp va identificati cu mintea, viata va este condusa de catre ego. Ca urmare a naturii lui fantomatice si in ciuda elaboratelor lui mecanisme de aparare, egoul este foarte vulnerabil si nesigur, si se vede amenintat continuu. La fel stau lucrurile si in cazul in care egoul pare foarte increzator. Acum amintiti-va ca emotia este reactia corpului la activitatea mintii. Ce mesaj primeste corpul in mod constant de la ego, acest fals sine faurit de minte? „Pericol, sunt amenintat.” Si care este emotia generata de acest mesaj constant? Frica, desigur.

Frica pare a avea multe cauze. Frica de a pierde, frica de esec, frica de a fi ranit s.a.m.d. Dar, in ultima instanta, orice frica inseamna frica de moarte, de anihilare a sinelui fals. Pentru sinele fals moartea este mereu aproape. In aceasta stare de identificare cu mintea, frica de moarte influenteaza toate aspectele vietii dumneavoastra. De exemplu, chiar si un lucru absolut obisnuit si „normal”, precum nevoia compulsiva de a avea dreptate intr-o discutie si de a-i dovedi celuilalt ca se inseala – aparand pozitia mentala cu care v-ati identificat – este o consecinta a fricii de moarte. Daca va identificati cu o pozitie mentala, atunci cand va inselati, sentimentul de identitate bazat pe o construcite mentala este amenintat serios cu anihilarea. Asa ca sinele fals nu isi poate permite sa greseasca. A gresi inseamna a muri. Din aceasta cauza s-au purtat razboaie si s-au distrus nenumarate relatii. Din clipa in care ati renuntat la identificarea cu mintea, pentru sentimentul dumneavoastra de identitate nu mai are nicio importanta daca aveti dreptate sau gresiti, asa ca nevoia compulsiva si profund inconstienta de a avea dreptate, care este o forma de violenta, nu va mai exista. Puteti afirma clar si limpede ce ganditi sau ce simtiti, fara ca in aceasta sa mai existeagresivitate sau nevoie de aparare. Sentimentul de identitate provine atunci dintr-un loc mai profund si mai adevarat, din interiorul dumneavoastra, si nu din minte.

URMARITI APARITIA ORICARUI SENTIMENT DEFENSIV. Ce aparati? O identitate iluzirie, o imagine din mintea dumneavoastra, o entitate fictiva. Constientizand acest tipar, observandu-l, veti renunta sa va mai identificati cu el. In lumina constiintei dumneavoastra, acest tipar inconstient se va dizolva rapid. Acesta este sfarsitul tuturor conflictelor si al jocurilor de putere care submineaza atat de mult relatiile. Puterea asupra altora e slabiciune deghizata in putere. Adevarata putere se afla in interior si va este acum disponibila.

Mintea cauta necontenit sa nege clipa Acum si sa evadeze din ea. Cu alte cuvinte, cu cat va identificati cu mintea dumneavoastra, cu atat mai mult suferiti. Sau o puteti privi si asa: cu cat sunteti mai capabil sa pretuiti si sa acceptati clipa Acum, cu atat sunteti mai liber de durere si de suferinta –- liber de mintea egocentrica. Daca nu mai doriti sa creati suferinta, nici dumneavoastra, nici celorlalti, daca nu mai doriti sa adaugati durere la reziduul de durere care traieste inca in dumneavoastra, atunci nu mai creati timp, sau cel putin, nu mai multdecat e necesar pentru a face fata problemelor practice ale vietii. Cum sa opriti crearea timpului?

DATI-VA SEAMA CA MOMENTUL PREZENT este tot ce aveti. Transformati clipa Acum in principalul focar de atentie al vietii dumneavoastra. Daca inainte traiati in timp si faceati din cand in cand vizite scurte in clipa Acum, traiti acum in prezent si faceti vizite scurte in trecut si viitor cand situatiile practice ale vietii o impun. Spuneti mereu „da” momentului prezent.

Puneti capat iluziei timpului

Aceasta este cheia: Puneti capat iluziei timpului. Timpul si mintea sunt inseparabile. Indepartati timpul din minte si aceasta se opreste – asta daca nu alegeti sa ii dati de lucru. A te identifica cu propria minte inseamna a fi prizonierul timpului: impulsul compulsiv de a trai aproape exclusiv prin memorie si anticipare. Acest lucru creeaza o preocupare continua pentru trecut si viitor si un refuz de a pretui si constientiza momentul prezent si a-i permite sa existe. Impulsul apare pentru ca trecutul va confera o identitate, iar viitorul detine promisiunea salvarii sau a implinirii intr-o forma sau alta. Amandoua sunt iluzii. Cu cat va concentrati mai mult asupra timpului – trecut si viitor – , cu atat mai mult pierdeti clipa Acum, cel mai pretios. De ce este ea lucrul cel mai pretios? In primul rand, pentru ca este singurul lucru. Este tot ceea ce exista. Eternul prezent e spatiul in care vi se desfasoara intreaga viata, singurul lucru care ramane constant. Viata este acum. N-a existat niciodata vreun timp in care viata dumneavoastra sa nu fie acum, si nici nu va exista. In al doilea rand, clipa Acum este singurul punct care va poate trece dincolo de granitele limitate ale mintii. E singurul punct de acces in dimensiunea fara timp si fara forma a Fiintei. Ati trait, facut, gandit, simtit vreodata ceva in afara clipei Acum? Credeti ca se va intampla? Este posibil ca ceva sa se intample sau sa existein afara clipei Acum? Raspunsul e evident, nu-i asa?

Nimic nu s-a intamplat vreodata in trecut; s-a intamplat in Acum. Nimic nu se va intampla in viitor; se va intampla in Acum. Esenta a ceea ce spun nu poate fi inteleasa cu mintea. In clipa in care se produce intelegerea, apare o schimbare in constiinta, o trecere de la minte la Fiinta, de la timp la prezenta. Dintr-o data, totul e simtit ca fiind viu, radiind energie, emanand Fiinta.

 

CAPITOLUL 3

Cum patrundem in prezent

Odata cu dimensiunea atemporala apare si un alt fel de cunoastere, o cunoastere care nu „ucide”spiritul care traieste in fiecare fiinta si in fiecare lucru. O cunoastere care nu distruge sacralitatea si misterul vietii si care cuprinde o dragoste adanca si respect pentru tot ce exista.

PUNETI CAPAT VECHIULUI TIPAR de negare a clipei. Acum si de rezistenta fata de momentul prezent. Faceti un obicei din a va retrage atentia din trecut si viitor ori de cate ori nu va sunt necesare. Iesiti din dimensiunea timpukui cat mai mult posibil in viata de zi cu zi. Daca vi se pare greu sa patrundeti direct in clipa Acum, incepeti prin a observa tendinta obisnuita a mintii de a dori sa evadeze din prezent. Veti observa ca viitorul este de obicei imaginat ca fiind mai bun sau mai rau decat prezentul. Daca viitorul inchipuit este mai bun decat prezentul, acest lucru va da speranta si un sentiment placut de anticipare. Daca este mai rau, creeaza anxietate. Ambele sunt iluzii. Prin observarea de sine, starea de prezenta patrunde in mod automat in viata dumneavoastra. In clipa in care realizati ca nu sunteti prezent, ati devenit prezent. De fiecare data cand va puteti observa mintea, nu mai sunteti prins in ea. A aparut un alt factor, ceva ce nu apartine mintii: prezenta observatoare. Fiti prezent ca observator al mintii dumneavoastra– al gandurilor si emotiilor, precum si al diferitelor reactii in diferite situatii. Fiti cel putin la fel de interesat de propria reactie pe cat sunteti de situatia sau de persoana care va determina sa reactionati. Observati de asemenea cat de des vi se  indreapta atentia spre trecut sau viitor. Nu judecati sau analizati ce observati. Priviti gandul, simtiti emotia, observati reactia. Nu faceti din ele o problema personala. Veti simti atunci ceva cu mult mai puternic, decat toate lucrurile pe care le observati, veti simti insasi tacuta prezenta observatoare din spatele mintii, observatorul tacut.

Este nevoie de o

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: